Gallup

TNS Gallup er et stort internationalt analyseinstitut der tilbyder data, fokusgruppeundersøgelser og målrettede analyser indenfor research og markedskommunikation. Gallups kompasrose med 9 segmenter er en god begyndelse, hvis journalisten vil vide noget konkret og målrettet om bestemte segmenter i den danske befolkning og deres livsstil. Kompasrosen kan studeres og anvendes  i analysesammenhæng på www.gallup.dk. Der er andre analysevirksomheder end Gallup indenfor research og markedskommunikation. Gallup er blot nævnt som eksempel.

Gallup og Målgruppen

Det er helt afgørende, at journalisten anvender valide målgruppeanalyser inden journalisten producerer et tv-indslag til broadcast eller web. Journalisten må skaffe sig et nuanceret billede af målgruppens livsstil og adfærd. Præcise målgruppeanalyser er nødvendige, hvis journalisten skal optimere kommunikationen i et tv-indslag og leve op til medievirksomhedens målbeskrivelser og succeskriterier. TV2 og DR anvender Gallups analyseværtøjer dagligt i analyse af programindhold og målgrupper.

Cappucinno kunst, et eksempel på målgruppe-tv

Tilhører man en målgruppe der selv brygger Cappucinno og gerne vil imponere venner og bekendte med flotte mønstre i fløden, så er det muligt at lære det i dette korte men meget præcise tv-indslag.

Usabilitytest af målgruppen

Når det handler om web, er det almindeligt at gennemføre en usabilitytest, hvor udvalgte webbrugere indenfor målgruppen tester og kommenterer indholdet og designet på hjemmesiden. Det sker på baggrund af en dummy, der anvendes i usabilitytesten.

En tilsvarende test kan gennemføres, som en såkaldt visualiseringstest. Her skaffer journalisten troværdig information om typiske personer i målgruppen og derefter visualiserer journalisten, hvordan målgruppen vil reagere f.eks. følelsesmæssigt på indslaget. Det er en primitiv test med mange fejlmuligheder, men bedre end ingenting.

Test dig selv på Gallup

Gallup tilbyder, at du selv kan teste dig selv og se hvilket segment ud af de 9 segmenter du tilhører. Du kan bruge testen på dig selv, men også indsætte kendte data fra grupper af danskere og på den måde få nuanceret kendskab til segmenterne og kompasrosen.

Prøv det her:

Identifikation

Uanset om det er Gallup eller et andet analyseinstitut, er det er helt afgørende, at seeren identificerer sig med historiens hovedpersoner. Det betyder, at seeren enten genkender noget fra sit eget liv, oplever medfølelse med de medvirkende personer, forstår og lever sig ind i de medvirkendes situation. Den bedste og mest effektive form for identifikation er, at seeren oplever en følelsesmæssig (kognitiv) respons på det sete. Seeren skal helst opleve følelsesmæssig identifikation med det som hovedpersonen oplever.

Kendskab til målgruppen

Det kræver, at journalisten har et nuanceret kendskab til målgruppen og målgruppens vaner i relation til indholdet af det pågældende tv-indslag. Det kræver også, at journalisten er omhyggelig med at finde medvirkende, der udover at være gode til at optræde i mediet, også repræsenterer generelle træk i målgruppen. Den medvirkende person skal med sin historie vække seerens medfølelse?

[1] En dummy er en kort produktion,som produceres som pilotprojekt og eksempel på det færdige projekt. Det er ofte en mindre del af det færdige program.

Læse mere på Internettet om Gallup

På dette link Gallups kompasrose,  kan du læse om de 9 segmenter og kompasrosen.

Tags:

We will be happy to hear your thoughts

Skriv et svar